lopen voor beginners ook met een maatje meer.

Bij hoeveel kilo mag je hardlopen?

Iedereen kan beginnen met hardlopen maar,

Je bent lang met 1.91 dus dan geeft 130 kilo een ander BMI dan iemand van 1.70. Ik ken mensen die beginnen direct met heel rustig hardlopen, afgewisseld met wandelen, in een loopclub. Een ander gaat eerst met voeding flink afvallen voordat hij/ zij begint met hardlopen. Oftewel, dit is nogal verschillend en zoals je ervaren hebt zijn de meningen daar diffuus over. Mijn persoonlijke mening is dat een sportverleden en blessuregevoeligheid belangrijk zijn. Als je nog nooit hebt gesport dan is het altijd risicovoller, of je nu 60 of 160 kilo weegt. Je gewrichten en spieren krijgen het natuurlijk wel zwaarder te voor duren bij een hoger gewicht.

Rustig aan beginnen met hardlopen

Als je wilt afvallen met hardlopen dan zou ik dat heel rustig opbouwen. En dan ook echt rustig en bij iedere pijn die langer aanhoudt direct actie ondernemen. De meeste mensen beginnen heel fanatiek en willen iedere week meer/ langer en sneller hardlopen. Dit zou ik niet doen. Een paar weken hetzelfde schema van bijvoorbeeld 1a 2 keer per week wandelen-hardlopen-wandelen gedurende 4 kilometer lijkt me meer dan prima. Juist om het lang vol te houden. Want hierin ligt in mijn ogen de langdurige oplossing voor overgewicht tegengaan met hardlopen.

Beste tempo hardlopen voor afvallen

Voor de vetverbranding die het meeste helpt voor het afvallen kun je het beste langzaam hardlopen, dat is bijvoorbeeld 7 tot 9 kilometer per uur. Dan is je hartslag laag en dit houd je ook langer vol.

Gewicht en kans op blessures

Goede hardloopschoenen voor zware lopers hebben extra dempende eigenschappen en ondersteuning om blessures te voorkomen wanneer je een pondje meer weegt. Ze zijn stabiel en zitten comfortabel. Best ga je naar een speciaalzaak waar ze een analyse doen om te bepalen welke schoen het beste bij jou past. Hardlopen is een beweging die telkens op dezelfde wijze (cyclisch) talloze malen herhaald wordt. Bij een training over een afstand van 5 km zal je ongeveer 4000 looppassen maken. Dat betekent ook ongeveer 4000 landingen, waarbij je krachten van 2 tot 3 maal het lichaamsgewicht moet opvangen.

Ondergrond om te sporten.

Ik opteer voor een Finse piste of een bos :om het loopcomfort te verbeteren bestaat de bovenlaag uit een verende laag. De zachte, dempende toplaag geeft een aangenaam loopgevoel en voorkomt beter blessures: door het verende effect van de toplaag worden de gewrichten aanzienlijk minder belast tijdens het lopen.

Hoe ga ik te werk

De eerste weken dienen om het lichaam te laten wennen aan sport.

De nadruk zal hier liggen op wandelen met tempoversnellingen om je lichaam voor te bereiden op het lopen.

Wandelen en joggen wisselen elkaar af maar nemen af naarmate je vorderingen maakt.

Elke training begint met inwandelen en uitwandelen.

 

Duurtijd : reken op 10 weken  om je fitter en gezonder te voelen . wil je opbouwen naar 5 km dan tel je daar 5 weken bij  of 11 looptrainingen

Prijs: Fit en gezonder 60euro   op naar 5 km is 20 euro extra . attest mutualiteit en sportverzekering is inbegrepen

Mensen die nog nooit gesport hebben lees de laatste 3 jaar niets gedaan van sport of gestopt zijn door een blessure. Krijgen extra oefeningen om  hun zwakke plek te verstevigen.